Az Edward Lear halálának századik évfordulójára megjelent négydarabos bélyegsor 32 pennys tagjára a Nonszensz ábécé egyik verse került, mégpedig a C-betűjé, melyhez kedvenc macskáját rajzolta le.
Foss kiscicaként került Lear hazához 1873-ban. A far,ka azért lett rövidebb, mert a szolgája arra a babonára alapozva, hogy a macska nem hagyja el, azt a helyet ahol a farka van, levágta és elásta. A cirmos kandúr a gazda kedvence lett, s számtalan alkotásában megjelent. Amikor elpusztult, nem telt bele három hónap sem és gazdája is elhunyt.
"C was a lovely Pussy Cat; / its eyes were large & pale; / And on its back it had some stripes,/ and several on his tail." Ez a rajz alatti négysoros versike (háromnak tűnik, de mégis négy!). Az első sorában szinte tapintható az a szeretet, melyet a „lovely Pussy Cat” szavak jelentését körbeveszi, a betűméret növekedése is jelzi, hogy fontos számára az, amit ott megjelenít. Néhány határozott t-áthúzás is látható (its, stripes, tail). Érdekesek a d-betűi is, olyanok, mintha bókolnának, vagy mintha hízelkednének. És a „had some” szavaknál minta belefeledkezne a vonalak rajzolásába, húzza tovább a d „farkincáját” s ezáltal egybeírja a két szót. Ha a sorvonalakat követjük: íveltet, lefelé tartót és majdnem egyenest is láthatunk.

Tavaly ünnepelhettük születésének kétszázadik évfordulóját, de ez a bélyeg annak a sornak a része, mely halálának centenáriumi évében jelent meg. Ezen a 27 pennys bélyegen egy 1864-ben saját magáról készített rajza alatt egy sornyi kézírást láthatunk: egy búcsúzó formulát és az aláírását.
Az eredeti rajzhoz nem ez az írás társul, ezt valahol másutt lelték. Nézzük előbb az aláírását! Egybeírta a két névelemet, bár azt nem mondhatjuk, hogy egy mozdulattal írta le az egészet. Hiszen a vezetékneve kezdőbetűjét hozzáillesztette a keresztnév végéhez, majd egy tollfelemelést követően írta ki családneve többi elemét. A végére tett egy pontot, és még egy enyhén domborodó vonallal is aláhúzta. A név közepén lévő oválok (a, d) nyitottabbak, mint a név elején és végén levők) A Lear névnek nemcsak a kezdőbetűje jelentősebb, mint a keresztnévé, hanem a középbetűi is magasabbak és erőteljesebbek is. A név elő kerülő búcsúzó formulában érdemes a „yours” szócskára egy pillantást vetni: mennyi szög van benne … másutt pedig nincsen! Miért kellett ennyi erőfeszítés leírnia ezt? Talán nem volt annyira őszinte ez a gesztus? A következő hosszú szó t-betűjét meg érdemes elmenteni a hosszú t-áthúzások mintagyűjteményébe.
Ez a bélyeg az elmúlt évben jelent meg Giovanni Pascoli olasz költő halálának 100. évfordulója alkalmából. Egyik versének kézirat-részlete látható rajta. Ő pedig mintha csak a múltba nézne a képen. S valóban ez a vers a költő múltjának egyik legszomorúbb eseményét jeleníti meg.
A bélyegre kerülő hiteles kézirat annak a versének (La cavalla storna) az első változatát jeleníti meg, melyben apja halála elevenedik meg. Öt kétsoros szakasz került a bélyegre. De fellelhető az eredeti kézirat, így a bélyegre került versrészletet ebből mutatom meg.
A címből és a nem túl hosszú és még rövidebb sorokból joggal következtethetünk arra, hogy a német költőfejedelem egyik versét láthatjuk a bélyegen. Goethe jellegzetes kézírását – még így döntve – is megcsodálhatjuk. Persze akár rajzokat vagy tudományos feljegyzések is találhattak volna kéziratai között, hiszen Johann Wolfgang von Goethe nemcsak író és költő volt, hanem sokoldalú tudós is.
Az angol romantikus irodalom kimagasló alakja került a harmadik bélyegre az 1971-es irodalmi évfordulók sorba. Walter Scott a skót költő és regényíró születésének 200. évfordulója volt abban az évben. (Bár ő nem a költői munkássága révén lett ismert. De ide illik, és így a bélyegsort teljes egészében bemutattuk.)
Mindenféle sallangoktól mentes, sőt inkább leegyszerűsített Walter Scott aláírása. (De hát regényíróként körmölhetett eleget, s ettől nyilván praktikusabbá, hatékonyabbá válhatott a kézírása.) Még a kezdőbetűi sem jellegzetesek. Egyetlen betű „emelkedik” ki felfelé és lefelé is, és az S-betű, de ez sem igazán, hiszen viszonylag keskeny és alig ismerhető fel. Az ováljai (a, o) jobbra nyitottak. Érdekes az, hogy, hogy egyetlen alkalommal sem húzza át a t-betűit. Így a egyetlen és így leghosszabb horizontális szakasz az aláírásában a W-betű kötővonala. S hiába nagybetű elvben ez a W, nem sokkal magasabb, mint az őt követő középzónás betű. Ha a két-két hasonló betűt (l és t) nézzük, azok megformálása is más, valamivel alacsonyabb és szögesebb lesz a név végére. A középzónás betűméret is ingadozó. A névelemek nagyon közel kerülnek egymáshoz. S ezeket tollfelemelés nélkül írja le.
A 18. századi angol költő halálának 200. évében britek alkalmi bélyegsorba tették Thomas Gray-t, arcképével és aláírásával együtt.
Gray névaláírása mindössze öt betűből áll. A családneve remekül olvasható, a T-betűje meglehetősen érdekes, inkább G-nek tippelnénk, ha nem sejtenénk róla, milyen betű lehet. Csak az utolsó két betűt köti össze, a többi különáll a többitől. A dőlése egyenletes, és egyik zóna sem dominál túlzottan a többi rovására, és mindegyikben találhatunk egészséges hurkokat.
Három évfordulós angol szerző bélyegsorának első címletére került halálának 150. évében Keats. Rajzolt profilja szinte aláírására néz.
Az aláírás jól olvasható. A név egységeit tollfelemelés nélkül veti papírra. A két névelem között kicsit a távolság. (S ez nem tipikusan jellemző Keats aláírásaira, felmerülhet az a lehetőség is, hogy kicsit „csalt” a bélyegtervező ezzel.) Kezdőbetűi talán némileg egyénibbek, mint a többi betűje, ami azt jelezheti, hogy nem kívánta túlzott mértékben magára irányítani a figyelmet. A kezdőbetűi közül a J ugyan magasabb, mégis a K megformálása a tetszetősebb. Keats-nek ebben az aláírásában megfigyelhető, hogy az egyetlen alsózónás betű (J) nem mélyed le az kellően, mely jelezheti akár a gyengülő fizikumot, vagy akár azt hogy nem akar belemerülni a fizikai körülményekbe, sokkal szívesebben időz a közép- és a felsőzónában. Ha a középzónás betűket vesszük sorra, azok mérete ingadozó (o-n; e-a-s) különösen a szinte „felugró” o betű zavar be az összképbe. A legkisebb középzónás betűnek (n) másfélszerese a legmagasabb (s), ez a méretkülönbség azért is érdekes, mert mindkettőnek azonos a helyzete, azaz a szó végén vannak. S ha már a szóvégekre figyeltünk: érdemes szemügyre venni az aláírás utolsó vonalát, az s-ből indított t-áthúzást! Érdekes a magánhangzók vizsgálata is, az „o” betű nem szélesebb, mint az „e”, pedig lehetne! Viszont a „a” betűje az o-hoz viszonyítva telt.
Hogy az aláírás és a szöveg egyszerre keletkezett volna, ezt nem tudni, de ugyanaz a kéz írta őket. Ahogyan az aláírásban is megfigyelhető az első betűk gyakran vannak távolabb a többitől a szövegben is. S a nagybetűi tetszetősen formáltak. A kisbetűi az aláírásban egyszerűen és tisztán formáltak. A svéd nyelvű kéziratrészletben beszúrás és áthúzás is van és a betűk kevésbé szépen formáltak, mint az aláírásában. Ami elfogadható, ha az alkotás hévében születettek ezek a sorok. Ezt támaszthatja alá az is, hogy szűkösebb és tágasabb szavakat is láthatunk. A leginkább elnyújtott szó a 4. sorban a „landet”, melyet a következő sorban nagy kezdőbetűvel újra láthatunk (Landet), s ott mind a betűi keskenyebbek mind a betűtávolságok kisebbek. A t-betűi is határozottságot sugallnak. Az alsó zónában több a hiányzó betűrész, míg a felső zónás hurkok többsége teltebb. Ez az írás a koncentráltságot is mutatja az érzékenység mellett.
Bár más Dan Andersson kézírást nem találtam, valószínűsíthető, hogy az ő kézírása került a bélyegre. A háttérben már-már megbújó kéziratrészleten nem sokat láthatunk, csak 12 sorból néhány szót. A jó ritmusú, „praktikus” írás, a letisztult íráskép a meglehetősen nagy sorközökkel, és a vélhetően kis betűmérettel, elmélyültségre és autonómiára való igényt jelez. Azért az érzékenység (pl. a dőlésingadozásban) is tetten érhető ebben a részletben. Ugyanakkor ott vannak az írásban azok az apró jelek is, amelyek arra utalnak hatással akart lenni környezetére, de semmiképpen sem a személyével, hanem legfőképpen gondolatai által. Érdekes megoldások inkább a felső zónában figyelhetők meg, az alsó zónában inkább csak huroktalan szárakat láthatunk. Miközben a zárkózottságot is tetten érhetjük a, az élményekre való fogékonyság is megjelenik. Úgyhogy nyugodtan kijelenhetjük: tipikus költői írás ez.
Eduard Mörike költőre emlékeznek a halálának századik évfordulójára kiadott bélyegen. A háttérben lévő motívumok rá illetve költészetére utalnak: Cleversulzbach-i szélkakas (Mörike egyik híres versének témája), a költő árnyképe, tollszár és tintatartó látható. Ezek elé került kézírásával néhány szó és az aláírása.
Ezen a 2005 nyarán (születése napján) kiadott Sri Lanka-i bélyegen hegedülés közben jelenik meg Marcelline Jayakody atya alakja. A háttérben lévő kézírás és alatta a díszesebb és szinte megkomponált – feltehetően – aláírása. Szinte tapintható benne valamiféle zeneiség.
A nagy egyház-reformer jobbra (a jövő felé) néz születésének 500. évfordulójának évében kiadott kevés színnel ellátott monacói bélyegen. Ám tekintetét mintha, a portréja mellett látható kálvinisták jelképre, a hugenotta keresztre emelné. Alakja mellett szinte megbújik az aláírása, mely Kálvin János neve és évszámai felett látható.
Nagyon érdemes az, ahogyan a I betűt megerősítő felső és alsó vonal által létrejövő sávba kezdi írni a Calvin nevet. Itt is a kezdőbetűnek van ereje, a többi betűje kisebb, az Calvin l-je sem ér fel az odaképzelhető sáv felső részére. Az utolsó betűből kiinduló paráf is mutat még erőt és lendületet. Vajon mire utalhat, hogy csak a kezdőbetűk és a nevet lezáró vonal mutat erőt?
Kálvin születésének 500. évfordulója nem maradt ünneplés nélkül. Most azt a francia emlékbélyeget mutatjuk be, melyre a reformáció jelentős személyiségének portréjának hátterébe egyik kéziratának részlete is odakerült.
Kálvin nem olyan ember volt, aki ne harcolt volna eszményeiért, és ez tetten érhető más-más sorban lévő összeérő betűkben is. (Még akkor is ezt kell mondanunk, ha akkoriban még takarékosan kellett bánni az írásra alkalmas anyagokkal.) Ahogyan tettereje, úgy rendkívüli okossága, és helyzetmegoldó képessége is kiviláglik az írásából. Nem mondanám, hogy kellemes személyiség volt, de az bizonyos, hogy kiemelkedett az átlagból. S mivel mindent a céljainak rendelt alá, nem véletlenül lett az, aki.
A névértékkel is ellátott bélyegen pápai fotója, és a wadowicei Péter apostol temploma látható. Szent Péter a hagyomány szerint az első pápa volt, s a katolikus egyház a pápák védőszentjének tekinti. E templom előtt is áll II. János Pál szobor, melyet szülőhelyén a legismertebb lengyelnek és a legkedveltebb pápa emlékére emeltek.
A név betűi jól olvashatóak, ám a „sallangok” alig, talán nem is volt ez számára fontos. S e pápai aláírás egyszerűségét látva megkockáztatom a kijelentést, hogy soha nem tudott mélyen azonosulni mindazzal, ami ezzel a szereppel jár, és valójában szerep maradt számára. Olyan szerep, aminek érezte súlyát, amit vállalt, ami talán hozzánőtt, de mégis belül megmaradt annak, aki volt. Az írásban a középzóna méretéhez képest az alsó és felső zónás elemek jóval nagyobbak. A felső ugye a szellemiség, az alsó zóna pedig az ösztönélet területe. És ehhez a területhez tartozik a sport szeretete is. Pápaként is, amíg csak tehette, sportolt: síelt, úszott, hegyet mászott, szeretett kirándulni. Ifjúként színtársulatban is játszott. Az egészséges életszeretetre utalhat ebben az aláírásban a hurokkal képzett törzsvonal a Paulus név P betűnél, valamint J-betű megformálása is.
A Karol Wojtyła nyomában sorozat 2010-es bélyegsorának ezen eleme a wadowicei Boldogságos Szűz Mária főszékesegyházat mutatja. Nyilván a születéshez Mária alakja köthető, ráadásul ezen épület mellett áll a pápára emlékező szobor is.
Ami rögtön szemet szúrhat, hogy mennyivel jelentősebb családneve, mely általában a hivatás területét is jelzi. Míg a keresztnév, mely inkább a személyes világra utal, jóval kisebb. Ez a méretkülönbség jelzi, hogy hivatása nagyon fontos számára, s meg lehet kockáztatni azt is, hogy bizony szeretett volna ott előbbre jutni. Miközben igen kisméretű a „card.” titulus, és csak következtethető, nem olvasható. Ez utalhat arra, hogy nem is annyira a státusz fontos a számára, hanem a státusszal járó lehetőségek, hogy az által, nézeteit és személyiségét átadhatja, nyomot hagyhat. A neve elé tett kereszt egyetlen mozdulattal hozza létre, alul hurkolva íródott, vélhetnénk akár t-betűnek is. A betűtesteket és a kötővonalakat nézve tágasnak tekinthetjük az írást. Az ováljai zártak, alig fedezhető fel belső rész bennük, még erős nagyításban is, csak az első a betűjében van „fehér” belső rész. A családnevét kezdő W betű a legkimagaslóbb betűje, legalábbis annak első vonala, ugyanis az következők egyre alacsonyabbak lesznek. Csak a vezetéknév írása közben emeli fel a tollát az j után a következő vonalhalmaz felel meg a „tyła” résznek. S itt van az aláírás legérdekesebb eleme, a kereszt, mely a méretével is túlnő a környező betűkön. A kereszt alakú t-betű nagy kedvence a grafológusoknak, ám ha figyelmesen követjük a vonalakat az ovál (o) majd a lefelé tartó vonás (j) után újra felfelé tart (t) majd újra az alsó zónában lelünk egy hurkolást (y) és ezután következik az a "lengyeles" l betű (ł) melynek áthúzása képezi a kereszt horizontális részét.
2001-et Stefan Wyszyńszki Bíboros Évének nyilvánította a lengyel parlament, így emlékezve a jelentős egyházi vezető születésének 100 évfordulójáról. Emlékbélyegén a portréja mellett egyik nemes gondolata: „Szeretem a hazámat, mint a saját szívemet, és mindent, amit az Egyházért teszek, a kedve szerint teszem.” olvasható. A legfelső halványabb sávban aláírása is helyet kapott.
Ebben az aláírásban először a zóna-arányokat érdemes szemügyre venni. Azért is, mert harmóniában van választott hivatásával az, hogy a felső zóna dominál, azaz a szellemiség területe. A név két legmagasabb betűje az elején és a végén van. (A bélyegen lévő világos és sötétebb sávok által könnyebben láthatjuk ezt.) A két neve közé ékelt „Kardynal” szóban azonban nincsen olyan terjedelmes betű, mely kimagaslana a sorból. Szakadások, azaz nagyobb távolságok csak a középső és a családnevének leírásában vannak. Ezek közül a „legizgalmasabb” a szétszakadó d betű. Érdekes még a középső névelem utolsó betűjének megformálása is. Az a betűi szépen kiírtak, bár van jónéhány olyan betűje, melyet csak kikövetkeztethetünk. A hajlékonyság és a szigorú következetesség jelei egyaránt megtalálhatóak benne. Stefan Wyszyński aláírását látva teljesen hihető, amit olvastam róla: hogy karizmatikus személyiség, határozott és erélyes egyházvezető volt, autoriter vezetési stílussal.
Születésének 150. évfordulójára emlékezve Maironis éve lett 2012 Litvániában. A legismertebb litván romantikus költő a bélyeg képén papi viseletben ül kezében könyvvel. Mögötte egyik versének kézirata. A háttérben balra pirossal leghíresebb kötetének (Tavaszi hangok) címe olvasható.